به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سیزدهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرایند فروش خودروهای سواری مربوط به نیمه اول سال 1393 با 108 هزار و 4 نفر خریدار خودرو از 12 شرکت عرضه کننده خودروی سواری که بیش از 67 مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه انجام داده که نتایج بررسی ها افت 1.6درصدی رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال 92 نشان میدهد.
مطابق این گزارش، شرکت مدیا موتورز با 1.4 درصد افزایش امتیاز، از بیشترین نرخ رشد رضایت مشتریان و شرکت کرمان موتور با 9.8درصد افت امتیاز، از بیشترین نرخ افت رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال92 برخوردار شده اند.
براساس نظرسنجی انجام گرفته شرکت مدیا موتورز عرضه کننده خودروهای ام جی روور مدلهای MG550 و MG6 با کسب 716 امتیاز از 1000، توانسته بیشترین رضایت مشتریان را از آن خود کند و در صدر جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری قرار گیرد. همچنین شرکت های اطلس خودرو عرضه کننده خودروهای کیا و شرکت آسان موتور عرضه کننده خودروهای هیوندای به ترتیب با دریافت 686 و 673 امتیاز از 1000 امتیاز در رده های بعدی این جدول قرار گرفتند.
در این میان، رضایت مشتریان از فرآیند فروش گروه خودروسازی ایران خودرو که 52.4 درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارد، به میزانی بوده که از 1000، امتیاز 613 را برای این خودرو ساز در نظر گرفته و این شرکت را در رده ششم جدول رضایتمندی قرار داده اند. همچنین مشتریان میزان رضایت خود از فروش خودروهای سایپا با 41 درصد از سهم بازار کشور را با ارایه 578 امتیاز از 1000 نشان داده و آن را در رده دهم جدول جای داده اند.
با بررسی خصوصیات مورد نظرسنجی قرار گرفته، مشتریان بیش از همه از نحوه برخورد پرسنل شرکت های عرضه کننده خودرو راضی بوده و از طرف دیگر در مورد رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو کمترین رضایت را داشته اند به طوریکه خصوصیت "رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو " با امتیاز 395 از 1000پایین ترین و خصوصیت "نحوه برخورد پرسنل" با امتیاز 716 از 1000 بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین شاخص های مورد ارزیابی کسب نموده است.
این گزارش می افزاید بیشتر انتقادات مطرح شده از سوی مشتریان در فرآیند فروش خودرو های سواری مربوط به بالا بودن قیمت خودرو می باشد که بیش از 14درصد مشتریان به صورت مستقیم به آن اشاره نموده اند.
براساس این گزارش، در نیمه دوم سال 1392 در مجموع 405 هزار و 996 خودروی سواری به مشتریان عرضه گردیده که از این تعداد 84.1 درصد خودروها در دسته خودروهای سدان (36خودرو)، 13.9 درصد در دسته خودروهای هاچ بک (15 خودرو) و 2درصد در دسته خودروهایSUV (16خودرو) قرار می گیرد.
از نکات قابل توجه اینکه، سهم بازار 95.2درصد خودرو های سدان و هاچ بک مربوط به 2 شرکت ایران خودرو و سایپا و سهم بازار 80.3 درصد خودروهای SUV مربوط به دو شرکت کرمان خودرو و مدیران خودرو (شرکت عرضه کننده دو خودروی ام وی ام 33X و لیفان 60X) می باشد. شرکت آلفا موتور به علت عرضه محدود خودرو در ششماهه اول 93 در رتبه بندی رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش قرار نگرفته اند.